بررسی نقوش هنر قلمکار و سیر تحول این نقوش از صفویه تا امروز

پایان نامه
چکیده

بدون شک یکی از هنرهای سنتی با ارزش و مطرح در سطح ملی و بین المللی هنر قلمکار و قلمکارسازی است که در حال حاضر در زمره ی چاپ های سنتی قرار دارد؛ این هنر نقش گسترده-ای در زندگی مردم داشته است. نقوش به کار رفته در هنر قلمکار نیز به دلیل تنوع آن همواره تفکر برانگیز بوده است. هدف نگارنده در این پژوهش معرفی هنر قلمکار و انواع و روش تولید و تحول آن است. نگارنده سعی بر جمع آوری نقوش قلمکار داشته و به بررسی نقوش جمع آوری شده از دوره ی صفویه تا زمان حال چه در قالب نقوش روایتی و چه در قالب نقوش حیوانی، گیاهی و انسانی و غیره پرداخته است؛ که شناسایی و طبقه بندی نقوش انجام شده است. و نقوش منسوخ شده مانند نقوش روایتی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. با توجه به ضرورت گردآوری مجموعه ای کامل با این مضمون نگارنده تلاش لازم و کافی در جمع آوری این مجموعه انجام داده است که به روش میدانی و کتابخانه ای انجام شده است. این پژوهش با رویکرد توصیفی-تحلیلی است. نگارنده به بررسی نقوش گیاهی از دوره ی صفویه تا زمان حال پرداخته است و هم چنین نقوش حیوانی و روایتی را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. نگارنده به سوالاتی در این زمینه پاسخ می دهد؛ که چه طبقه بندی از نقوش قلمکار می توان ارائه داد، چه رابطه ای بین نقوش قلمکار و مضامین آن وجود دارد، چرا برخی از این نقوش منسوخ شده اند، چرا برخی نقوش بیشتر از نقوش دیگر عرضه می شوند، چه ارتباطی بین نقوش قلمکار با نقوش هنرهای دیگر داشته است و وضعیت هنر قلمکار امروزی چگونه می باشد. در پایان و نتیجه گیری پژوهش، نگارنده به این سوالات پاسخ داده و این نتیجه دریافت شد که می توان نقوش قلمکار را طبقه بندی کرد و آن ها را مورد تحلیل قرار داد به این منظور که بتوان یک مجموعه غنی از این نقوش در اختیار هنرمندان و پژوهشگران قرار بگیرد.

منابع مشابه

سیر تحول کاشیکاری در آثار معماری دوره صفویه تا امروز

The tile making and the tile work are from valuable arrays related to architecture that the taste, elegance and the skill of our country’s tile makers have carried it to a degree of growth that has motivated the admire of the viewers. The people who have some acquaintance with Iranian Islamic architecture must enjoy the necessary knowledge of artistic values, designs as well as color and glaze ...

متن کامل

سیر پیدایش نقوش گیاهی در هنر صدر اسلام (با رویکرد ویژه به نقوش اسلیمی و ختایی)

دوران هنر اسلامی شکوهمندترین دوره تاریخ هنر و برخوردار از ارزشمندترین دستاوردهای بشری در عرصه هنری به شمار می آید و شامل انواع متنوعی از فن ها و گرایش ها همچون معماری، خوشنویسی، نقاشی، سرامیک و مانند ای نها م یشود. در هنر اسلامی عناصر تکرار شونده زیادی وجود دارد، مانند: استفاده از طر حهای هندسی یا ترسیمی غیر واق عگرایانه از گل و گیاه که به اسلیمی معروفند. نقوش اسلیمی در هنر اسلامی اغلب به عنوان...

متن کامل

سیر تحول کاشیکاری در آثار معماری دوره صفویه تا امروز

هنر کاشیگری و کاشیکاری از آرایه های ارزشمند وابسته به معماری است که ذوق، سلیقه و هنرمندی کاشیگری سرزمین ما، آن را به درجه ای از رشد رسانده که تحسین بینندگان را برانگیخته است. آنان که با معماری اسلامی ایران آشنایی دارند، بایستی از آگاهی های لازم از ارزش های هنری، طرح ها و نقوش رنگ و لعاب، پخت و به طور کلی از اصول و قواعد و رموز کاشیکاری نیز بهره مند باشند. در این مقاله، از کاشی های دوره صفویه تا...

متن کامل

سیر تحول ویژگی‌های نقوش ظروف سفالین تمدن حصار

هنر ایران در سیر تاریخی خود از ویژگی‌های بی‌شماری برخوردار بوده است. حال در این پژوهش سعی شده با استناد به نقوش ظروف سفالین تمدن حصار به بررسی ویژگی‌های بصری نقوش به لحاظ ترکیب‌بندی در هنر سفال پیش از تاریخ ایران، پرداخته شود. دلیل انتخاب تمدن حصار، اهمیت سفال آن در بررسی روند عمومی سفال پیش از تاریخ ایران و همچنین در دسترس بودن گزارش حفاری و طبقه‌بندی منظم دوره‌های تمدنی آن است. لذا برای دستیا...

متن کامل

بررسی سیر تحول نقوش پوشاک در آثار نگارگری دوره صفویه

دور? صفویه یکی از مهمترین ادوار تاریخ هنر ایران است. نگارگری در این دوره دارای تحولاتی بوده است که زمینه ساز آثار پس از خود بوده است. تزئین و نقوش همواره جایگاه خاصی در نگارگری داشته است، تزئین و نقش اندازی روی لباس هم از این جمله بوده است. این پایان نامه که با هدف شناسایی و معرفی نقوش روی لباس ها در نگارگری های صفویه از ابتدا تا پایان دور? صفوی و دسته بندی نقوش روی لباس ها در نگارگری دور...

15 صفحه اول

مطالعه سیر تحول نقوش قوارهبری در مجموعه کاخ‌های گلستان

ارگ سلطنتی تهران به‌عنوان مقر حکومتی سلسله قاجار (1208- 1343هـ.ق)، مجموعه متشکل از 6 بنای معظم، با کاربری‌های گوناگون است که هر یک با تزیینات معماری متنوع و ممتازی آراسته شده است. از جمله این تزیینات که به طور گسترده در کلیه بناهای مجموعه کاخ گلستان به یادگار مانده، تزیینات قواره‌بری چوب است که زینت بخش درها، پنجره‌ها و ... است. لذا هدف این مقاله بررسی و مطالعه ویژگی‌ه...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023